דלקות חניכיים

דלקות חניכיים שגורות בפי רופאי השיניים כרוצח השיניים השקט.

שכיחות המחלה היא עצומה ומדובר על מעל ל-90% מהאוכלוסייה שילקו בדלקות חניכיים ברמות שונות במהלך חייהם.

אז מה הופך את דלקת החניכיים למטרד כה נפוץ? האם ישנן רמות שונות של דלקות? מתי הזמן לטפל במטרד? והאם בכלל ניתן למנוע את הדלקת הבאה?

השאלה הראשונה שצריך לדעת לענות עליה היא האם מדובר בדלקת חניכיים, מחלת חניכיים או בכלל נסיגה, ובעצם מה ההבדל?

דלקת חניכיים מוגבלת לרקמות הרכות (ריריות הפה) המקיפות את עצם הלסת בעוד מחלת חניכיים מתארת פגיעה ברקמה הקשה יותר, שהיא העצם האלוואולרית, בעיקר על ידי חיידקים.

נסיגת חניכיים (אשר יכולה להיגרם על ידי אחד מהגורמים הנ"ל או מפגיעות אחרות כדוגמת פירסינג) היא תיאור למצב בו נחשפים שורשי השן. נסיגת החניכים יכולה להיגרם גם כתוצאה מצחצוח שיניים אגרסיבי.

ללא תלות בפתולוגיה, אם אתם חושדים כי אתם לוקים באחד מהמצבים המתוארים בשורות הללו אז כדאי לגשת לבדיקה אצל השיננית ולקבוע בדיקה מקיפה אצל רופא השיניים, מאחר והנזק העתידי שעלול להיגרם לכם הוא עצום וכדאי לעצור אותו באיבו.

מהי דלקת חניכיים?

או בשמה הלועזי ג'ינג'יביטיס (gingivitis) הינה דלקת החניכיים הראשונית המופיעה בפה כאשר יש הצטברות של פלאק ורובד חיידקים ואינכם פועלים ביסודיות על מנת להימנע ולסלק אותם.

אבנית השן אשר מהווה כר פורה לאותם חיידקים מאפשרת להם להתיישב בכיסי החניכיים ולגרום להיווצרותה של דלקת.

עם הופעתה של הדלקת יופיעו סימפטומים שונים כגון: דימום מהחניכיים, ריח רע מהפה, צבע אדמדם בחניכיים ורגישות למשקאות קרים.

לא כל הסימפטומים צריכים להופיע בכדי להזהיר אתכם מהדלקת המתפתחת ומספיק אחד מהם כדאי לסור למרפאת השיניים ולעצור את המפגע.

לאכול בלי לסבול מהחניכיים

לאכול תפוח ללא דימום

כאשר מטפלים בדלקת חניכיים ראשונית, הן בעזרת היגיינה טובה ונכונה והן בעזרת גורמים מקצועיים כמו רופא שיניים ושיננית אז היעילות רבה וברוב המקרים תמנע החמרה ותתרחש החלמה.

כלומר, נזקיה של דלקת חניכיים ראשונית הם הפיכים כמעט לחלוטין, אז סורו לטפל.

כאשר דלקות החניכיים נמשכות ואין טיפול ראוי אז האבנית ממשיכה להצטבר, רובד החיידקים ממשיך להיערם ותסמיני המחלה עולים מדרגה.

בשלב מסוים הופכת הג'ינג'יביטיס לפריודונטיטיס שהיא דלקת כרונית של החניכיים.

דלקת זו עלולה לגרום לנסיגת חניכיים וגם לתופעות של עששת. כמו כן גורמת בהכרח לפגיעה ברמה התומכת של השן ולכן גם לספינה של העצם.

קיימת גם דלקת אגרסיבית שלה מרכיב גנטי. ולכן מומלץ להגיע לרופא שיניים על מנת שידע לאבחן ולהעריך את חומרת המחלה.

דלקת חניכיים כרונית היא המצב ממנו אנו רוצים להימנע מאחר והוא מביא עמו כאב חניכיים, דימום ניכר, רגישות עולה לטמפרטורה ומגע ומעל הכל קושי לעצור את המפגע ללא נזקים עתידיים.

חשוב מאוד לשים את הדברים על השולחן ולומר בפה מלא – אם לא תשמרו על היגיינה ראויה אז במוקדם או במאוחר (לרוב במוקדם) תיווצרנה דלקת והתוצאות שלה יכולות להיות הרסניות.

דלקות חניכיים אם אינן מטופלות גורמות לנזק ניכר: חניכיים נסוגות, שיניים חשופות לנזקים, כיסי חניכיים עמוקים, הצטברות גדולה של חיידקים, עצם הלסת שתהלך ותדלדל, שיניים מתנדנדות והבנתם את הפואנטה, מעבר לסיכון המידי הקיים ישנו גם סיכון מצטבר כל עוד לא מטפלים בדלקת.

מאחר והגוף מנסה להילחם במצב הדלקתי ומפעיל את מערכת החיסון אז היא עסוקה תמידית בניסיון לעצור את הנגע ואת ההתפשטות וזה כמובן מקשה עלייה לעסוק בהתמודדויות עם מפגעים אחרים ודלקות אחרות שמתפתחות בגוף).

דלקת חניכיים תסמינים

ישנם מספר תסמינים של דלקות בחניכיים כאשר הבולטים שבהם: דימום וכאב בחניכיים. כאבים יכולים להופיע בעת הצחצוח, בעת לעיסה ויהיו אף מי שיחוו רגישויות לשינוי טמפרטורה ויפשרו זאת ככאב. תסמינים אלו יכולים להחריף במהרה ולגרום לפגיעה משמעותית בבריאות ובמראה האסתטי של חלל הפה, פרטים בהמשך.

דימום בחניכיים

אחד מהתסמינים הנפוצים ביותר של דלקות החניכיים הוא חניכיים מדממות. הדימום הוא מנגנון חיסוני של הגוף והוא אחד מהסימנים של הגוף לומר לנו כי משהו אינו כשורה.

אם אתם חווים דימום בעת צחצוח שיניים אז זהו תמרור אזהרה שבהחלט יכול לרמז על התפתחותה של דלקת. כמובן שדימומים יכולים להיווצר גם מצחצוח אגרסיבי מדי או מחלות שונות בחלל הפה אך חשוב להבין מהי הסיבה לאותו דימום.

דם בחניכיים יכול להופיע עקב מגע קל עם מברשת השיניים ואף להיווצר ספונטנית. בכל מקרה של חניכיים מדממות (בתדירות של יותר מפעם אחת) כדאי לבדוק את הנושא לעומקו.

דימום יכול להופיע לצד נפיחות גוברת ואדמומיות כללית באזור החניכיים ויש באלה כדי לרמוז על התפתחותו של מצב דלקתי שמסכן את החניכיים.

כאב חניכיים

כשמו כן הוא, כאב לא נעים במגע, אכילה, צחצוח או כל פעילות אוראלית אחרת. כאבי החניכיים יופיעו בסף שונה עבור אנשים שונים אך הם בהחלט יכולים להיות לא נעימים ולפגום משמעותית באיכות החיים.

יהיה מי שיחווה כאבי חניכיים אחת למספר ימים ויהיה מי שיחווה זאת באופן מתמשך. אין במידת הכאב להצביע במדויק על רמת הנזק אך כן כדאי לומר שישנו מצב הדורש התערבות מידית.

גם רגישות לחום או לקור תכנס תחת הסימפטום של הכאב מאחר וחלק מהסובלים יחושו אי נעימות ורגישות יתר לחום או לקור, דבר שיכול להתפרש ככאב.

דלקת חניכיים חריפה

כפי שנאמר, ללא טיפול הולם יכולה להתדרדר הדלקת ולהחריף ולגרום לפגיעה משמעותית הן באסתטיקה והן בבריאות חלל הפה.

תסמינים של דלקת חניכיים חריפה יכולים להתבטא במרווחים בין השיניים, אשר הם תוצר לוואי של מחלת חניכיים מתקדמת. כיוצא בכך תזוזת שיניים עלולה להוביל גם לאובדן של שיניים, שכפי שכבר הבנתם מוקדם יותר היה יכול להימנע.

חשוב להדגיש כי לא כל התסמינים חייבים להופיע יחד, ייתכן ותהיו עם חניכיים מדממות אך ללא כאב וכן הלאה, אך אין זה אומר כי מצב החניכיים תקין!

איך להימנע מדלקות חניכיים?

שמירה על היגיינת פה טובה וקפדנית היא הדרך האולטימטיבית למניעת דלקות חניכיים.

היגיינת פה טובה מתחילה בצחצוח שיניים של שתי דקות לפחות לאחר ארוחות הבוקר והצהריים ולפני השינה, ממשיך עם שימוש נכון בחוט דנטלי ומסתיים בביקורים תדירים אצל השיננית ואצל רופא השיניים.

את צחצוח השיניים כדאי ללמוד מהשיננית עם הדרכה מלאה.

אין לצחצח חזק מדי ולא כדאי לעשות זאת עם מברשות אגרסיביות, אלא להפך עם מברשת עדינה.

החליפו את מברשת השיניים אחת לשלושה חודשים והשתמשו במשחות שיניים המכילות פלואוריד ואף את אלה המומלצות לבעיות חניכיים.

חשוב מאוד להבריש גם את הלשון בזהירות ובדרך שתמנע ותסלק את החיידקים.

הקפידו על ביקורים שוטפים אצל רופא השיניים וזאת על מנת לוודא כי בריאות השיניים איתנה וכי אין כתרים שבסיסם כבר התחיל להחליד, סתימות שיניים שחורגות מכותרת השן ועוד ליקויים שעלולים לעודד הופעת חיידקים בסביבת החניכיים.

דלקת חניכיים

איך מטפלים בדלקת חניכיים?

שמנו דגש רב על מניעה מאחר והיא הדרך היעילה ביותר לחסוך מכם סבל רב ומיותר.

אך אם בכל זאת אתם חושדים כי הדלקת קרמה עור וגידים והיא אצלכם בחלל הפה אז אל תאמרו נואש.

כאמור, בשלב הראשוני של הדלקת יש לצחצח היטב ולהשתמש בכל האמצעים שקיימים על מנת לדאוג להיגיינה ראויה.

ניקיון חניכיים עמוק – הקצעת שורשים

בהגיעכם אל רופא השיניים או הפריודונט (מומחה לרפואת חניכיים) אז ייתכן מאוד והוא יחליט לבצע ניקוי תת חניכי, הידוע בשם הקצעת שורשים.

ניקיון חניכיים עמוק המתבצע באמצעות מכשור מתאים מאפשר לנקות את הרקמה הדלקתית ולהסיר את האבנית שיושבת בעומק החניכיים.

ניקיון עמוק מאפשר את סילוק החיידקים וחידוש הקשר בין השיניים והחניכיים.

כדאי מאוד לטפל בחניכיים גם לפני טיפולי שיניים מורכבים כגון השתלות שיניים, שיקום פה מתקדם ואף יישור שיניים.

זאת על מנת לוודא כי החניכיים יעמדו בעומס הטיפול ולא יוצרו סיבוכים שיקשו ועיבו על הצלחת הטיפול.

דברים נוספים שכדאי לדעת על דלקות בחניכיים

מחקרים רבים  מוצאים קשר ממשי בין הופעתן של דלקות בחניכיים לבין בעיות בריאותיות נוספות. מסתבר שחיידקי הדלקת אינם נחים על זריהם והם עלולים להתפשט לזרם הדם ולגרום נזקים נוספים בגוף.

מחקרים אלו מוצאים קשר בין מצב פתולוגי בחניכיים לבין מחלות לב, כלי דם ואף קשר לסוכרת.

אם אתם מעשנים אז מיותר לציין כי הפסקת העישון היא דרך נהדרת למניעת דלקות חניכיים.

חשוב לדעת כי ישנו מרכיב גנטי שגם הוא לוקח חלק בהופעתן של הדלקות. אך גם אתם נמנים על אלה שהגנטיקה לא שפרה עליהם עדיין אין זה אומר כי מותר לכם להזניח את חלל הפה, אלא בדיוק להפך.

אם אתן נשים שמתכננות להיכנס בקרוב להריון אז עכשיו הוא הזמן הטוב ביותר לטפל ביסודיות בדלקות החניכיים ולתת להן מזור.

מחקרים שנערכו בקרב נשים בהריון מצאו כי הדלקות עלולות להוביל ללידות מוקדמות ומשקל לידה נמוך מהממוצע.

טיפול באותן הדלקות מוריד את הסיכון לכל אלו.

ככל שמתבגרים עולה השכיחות של מחלות חניכיים ודלקות ובארה"ב עומדת שכיחותה על מעל ל70% בקרב מבוגרים מעל גיל 65, בסבירות גבוהה שגם בישראל הנתונים דומים.

אצלנו במרפאה שיניים ד"ר טל אליהו נותנים דגש מאוד חשוב לבריאות החניכיים.

אנו מאמינים שבריאות החניכים לא פחות חשובה מבריאות השיניים והיא זאת שנותנת לנו את ההצלחה הטיפולית ועוזרת לנו לשמר שיקומים גדולים לאורך זמן.

צרו קשר ותצטרפו לאלפי מטופלים שנהנים ממרפאת שיניים עדינה, חייכנית ואדיבה, יחד עם חניכיים בריאות ושיניים איתנות.