עקירת שן בינה כלואה

רופאי שיניים רבים מתייחסים אל שיני הבינה כאל שריד עתיק מהתהליך האבולוציוני שלנו שאינו נחוץ לפעילותו התקינה של הפה או לבריאותו, ולכן הם ממליצים לעקור אותן כאמצעי למניעת בעיות שיניים בעתיד.

אחת הסיבות לעקירת שיני בינה היא חוסר היכולת שלהן לצמוח באופן תקין. שן בינה כלואה יכולה לגרום לכאבים קשים, לזיהומים ולפגיעה בשיניים הסמוכות, ולכן רופאי שיניים לא מהססים וממהרים להציע טיפול מונע.

אז איך מאבחנים שיני בינה כלואות ומהי הדרך הנכונה לטפל בהן? הינה כל מה שצריך לדעת על שיני בינה ועל הטיפול בהן.

שיני בינה

הפה שלנו בכלל והשיניים שלנו בפרט עוברים שינויים רבים בחלוף השנים. ציון דרך משמעותי בתהליכים הדינמיים הללו, הוא צמיחתן של שיני הבינה.

שיני בינה הן השיניים הטוחנות השלישיות שצומחות בצידי הפה, שן אחת מכל צד גם בלסת התחתונה וגם בלסת העליונה, ארבע שיניים בסך הכול. שיני בינה צומחות בדרך כלל בשנות העשרה המאוחרות או בתחילת שנות העשרים.

שיני בינה בריאות שצמיחתן תקינה עוזרות ללעיסה טובה יותר של מזונות קשים. אך אם לשן הבינה אין מרחב צמיחה והיא נכלאת בתוך החניכיים או צומחת בהטיה עלולות להיווצר בעיות.

אומנם חוסר נוחות מסוים הוא טבעי ונורמלי בתהליך הצמיחה של שיני הבינה. אך אם אתם סובלים מכאבים קשים, אל תהססו לפנות מיד לרופא השיניים.

כשרופא השיניים מאבחן שן בינה כלואה, הוא למעשה מתכוון לכך שהשן תקועה מתחת לחניכיים או בתוך הלסת.

שן בינה כלואה או שן שצומחת בצורה לא תקינה, עלולה להפריע לתהליך הלעיסה, להקשות על ניקוי השיניים ולחולל זיהומים בפה. במצב זה המטופלים חשים כאבים עזים, נפיחות בחניכיים ואף נוקשות בלסתות.

צמיחה לא תקינה של שיני בינה עלולה להזיק גם לשורשי השיניים הסמוכות ולפגוע בעצמות התומכות בשיניים.

רופא השיניים עשוי להמליץ על עקירת שיני בינה אם הוא מאבחן בעיות בצמיחה שלהן ונזקים לשיניים הסמוכות, או אם הוא צופה בעיות עתידיות. הרופא עשוי להמליץ על עקירת שיני הבינה גם כהכנה לטיפול אורתודונטי או כדי לאפשר טיפול יעיל במחלות חניכיים ובמצבים אחרים.

צילום רנטגן של שן בינה כלואה

צילום רנטגן של שן בינה כלואה לפני עקירה

שן בינה כלואה – תסמינים

לא כל המטופלים שסובלים משיני בינה כלואות, מרגישים כאבים, נפיחות או קשיים בלעיסה. למעשה מטופלים אחדים לא מרגישים דבר ואילו מטופלים אחרים סובלים מתסמינים שונים.

תסמינים נפוצים המעידים על שן בינה כלואה הם:

• נפיחות בלסת או כאבים.
  • אדמומיות בחניכיים, נפיחות או דימום.
  • ריח רע מהפה.
  • טעם לא טוב בפה.
  • בעיות בפתיחת הפה וסגירתו.

יש שיני בינה שבוקעות בקיעה חלקית מהחניכיים, אלה הן שיני בינה כלואות חלקית. במצב זה המטופל יתקשה לנקות ביסודיות את השן והמזון שנלכד בה עלול להצטבר ולגרום לעששת, לזיהומים ולבעיות אחרות.

אין דרך להימנע ממצב של שן בינה כלואה, אך הקפדה על היגיינת פה טובה וניקוי יסודי של השיניים עשויים למנוע בעיות הנובעות מהיכלאות השיניים.

אבחון שיני בינה כלואות

אם מקפידים על בדיקות שגרתיות במרפאת השיניים, רופא השיניים יכול לעקוב אחר שיני הבינה מרגע בקיעתן.

אמצעי המעקב הטוב ביותר הוא צילום רנטגן. צילום הרנטגן מאפשר לרופא לאתר בעיות בצמיחת שיני הבינה, פגיעה בעצם התומכת או בשורשי השיניים הסמוכות.

אם אבחנת הרופא היא שן בינה כלואה, קרוב לוודאי שהוא ימליץ על עקירת שן בינה על מנת למנוע כאבים וסיבוכים מיותרים בעתיד.

עקירת שן בינה כפתרון לכאב שיניים

כאב שיניים לפני עקירת שן בינה

עקירת שן בינה

יש שתי דרכים לעקור את שן הבינה הכלואה – עקירה רגילה ועקירה כירורגית.

1. עקירה רגילה מתבצעת רק אם שן הבינה בקעה מהחניכיים, צמחה במלואה ולא מסתמן קושי בהוצאתה בהליך עקירה רגיל. מדובר בהליך פשוט למדי, ובו הרופא מאלחש את החניכיים, מזריק חומר להרדמה מקומית וחולץ את השן בעזרת מלקחיים דנטליים. לאחר העקירה הרופא מרפד בגזה את הבקע שנוצר בחניכיים כדי לעצור את הדימום.
  2. עקירה כירורגית מתבצעת אם שן הבינה כלואה מתחת לחניכיים, בקעה באופן חלקי או צמחה בהטיה, ואין כל דרך לחלץ אותה בהליך עקירה רגיל. לפני הניתוח הרופא או הכירורג מאלחשים את החניכיים, מזריקים חומר להרדמה מקומית, חותכים את החניכיים במקום המתאים ומחלצים את השן. לעיתים עקירה כירורגית מחייבת שבירה של השן כדי להקל על חילוצה.

ההתאוששות מעקירת שיני בינה

תהליך ההתאוששות מעקירת שינים אינו ארוך בין שמדובר בעקירה רגילה ובין שמדובר בעקירה כירורגית של שיני בינה.

מרבית המטופלים מתאוששים מעקירה רגילה כעבור יומיים או שלושה ואילו מעקירה כירורגית – כעבור שבוע או עשרה ימים. אם עברתם עקירה כירורגית, ייתכן שתוזמנו למרפאה להסרת התפרים ותחושו הקלה מלאה רק לאחר הסרתם.

במידה ועברתם עקירה כירורגית, אתם עלולים לחוש כאבים ולסבול מדימום קל באזור העקירה ביממה הראשונה. אל דאגה – זה טבעי לגמרי. ביממה הראשונה לאחר הניתוח אסור לשטוף את הפה ורצוי להימנע מאכילת מאכלים קשים או חמים. כך או כך התהליך עלול לכאוב מעט, ואולי יעבור זמן עד שהנפיחות תעבור. אולם אפשר להתגבר על כך באמצעות משככי כאבים, מנוחה ושטיפות פה תדירות לפי המלצת הרופא. אפשר לחזור לפעילות רגילה כבר למחרת, אך כדאי להימנע מכל פעילות שעלולה לפגוע בתפרים או לגרום לדימומים.

מרבית התסמינים אמורים לעבור לגמרי כעבור שלושה ימים ולהיעלם בתוך שבוע.

כמה עולה עקירת שן בינה?

מחיר של עקירת שיני בינה מושפע מסוג העקירה (עקירה רגילה או עקירה כירורגית) מהידע והמוניטין אותם צבר הרופא:

בהערכה גסה ניתן לומר כי מחיר עקירת שן בינה עתיד לנוע בין 650 ש"ח לבין 1,200 ש"ח ומחיר עקירת שן בינה כלואה ינוע בין 1,000 ש"ח לבין 2,000 ש"ח (כמובן שעל מנת לקבל מחיר מדויק יש צורך בבדיקה של רופא השיניים).

לעקור שיני בינה בתבונה אצל ד"ר טל אליהו

ד"ר טל אליהו, רופא שיניים D.M.D, בוגר בית הספר לרפואת שיניים של האוניברסיטה העברית ובית החולים הדסה, מומחה באבחון שיני בינה כלואות ובטיפול בהן. ד"ר אליהו עוקב אחר התפתחות שיני הבינה מרגע בקיעתן וממליץ למטופלים על דרכי טיפול יעילות.

שיני הבינה מפריעות לכם? אל חשש. במרפאתו של ד"ר טל אליהו תקבלו ייעוץ לטיפול מיטבי וליווי מלא בתהליך העקירה מתחילתו ועד סופו. רוצים לדעת עוד על שיני בינה כלואות? תאמו פגישת ייעוץ עוד היום, וביחד נמצא את הפתרון המתאים לשיני הבינה שלכם.