ציפוי שיניים קומפוזיט

ציפוי שיניים בקומפוזיט

ציפוי קומפוזיט

פגיעה בשיניים כתוצאה מחבלה עלולה להיות חוויה קשה ואף טראומטית. פגיעה נפוצה יחסית יכולה לבוא לידי ביטוי בשיניים שבורות, וזהו מצב מדאיג מאוד ומתסכל.

חבלות שיניים רבות מתרחשות בסביבתו הקרובה והמוכרת של המטופל והן יכולות להיגרם כתוצאה מנפילה, מכה חזקה בפה, שימוש לא נכון בסכו"ם בעת האכילה, אכילת מאכלים קשים מאוד וגם חריקת שיניים בזמן השינה. עוצמת הפגיעה בשן משפיעה על סוג החבלה ועל אופי הטיפול, ובהחלט ייתכנו מצבים שיחייבו את עקירתה.

 

מצבים של שן שבורה כתוצאה מחבלה הם לרוב ברי טיפול ולמזלנו עולם רפואת השיניים מתקדם במהירות כל הזמן, חומרי הטיפול הנגישים לרופאי השיניים הם איכותיים משהיו אי פעם והמכשירים המשמשים אותם בטיפולי השיניים הם מהמשוכללים ביותר שיש בעולם הרפואה בכלל.

הסיוע היעיל ביותר למטופלים שנחבלו ושברו שן אחת או יותר הוא שחזור שיניים באמצעות חומר עמיד וחזק שנקרא קומפוזיט.

 

מהו ציפוי קומפוזיט?

קומפוזיט הוא חומר מרוכב וחזק מאוד שמשמש את רופאי השיניים למילוי שיניים בתום הטיפול בנזקי עששת וכן במקרים שבהם יש צורך בשחזור שן שנשברה כתוצאה מחבלה.

הקומפוזיט אינו נסדק בקלות וגם אם ניזוק ניתן לתיקון בקלות רבה ויחד עם מחירו הזול ביחס לטיפולים אחרים והצבע המשווה מראה טבעי למדי (אפקט הזיקית), הוא החומר האידיאלי לטיפול בשיניים לאחר חבלה.

רופאי שיניים מעדיפים לטפל בקומפוזיט במרבית מקרי החבלות בשיניים. חסרונותיו העיקריים טמונים בכך שהוא סופח צבע מהמזון ונצבע לאחר תקופת זמן מסוימת וכי יש חומרים חזקים ממנו.

 

קומפוזיט להגיינית הפה ולמראה אסתטי

טיפול בקומפוזיט כאמור מתאים למצבים שבהם יש צורך למלא חורים בשן או לשחזר שן שבורה ולבצע טיפול של השלמת שן שבורה, אך לא רק. קומפוזיט יכול לסייע להשבת המראה האסתטי של הפה והשיניים אם המטופל חפץ בכך או אם רופא השיניים ממליץ על כך.

לציפוי קומפוזיט בשיניים יש שלושה יתרונות מובהקים:

  1. ציפוי השיניים יכול להגן על השיניים מפני פגיעות עתידיות כתוצאה מחבלות.
  2. ציפוי השיניים מאפשר לרופא לשַוות לשיניים מראה מסודר ואסתטי.
  3. הטיפול מחזיר למטופל את הביטחון העצמי שלו הודות לחיוך הרחב, הלבן, הנקי והבוהק שהקומפוזיט מאפשר.

 

ציפוי שיניים קומפזיט

 

איך זה עובד בפועל?

מטופל שמגיע לטיפול ציפוי שיניים בקומפוזיט עושה זאת לרוב לאחר שנים של התמודדות עם קשיים הנובעים ממראה שיניים לא אסתטי כתוצאה ממחבלות ישנות שלא טופלו כראוי או מהצהבה כתוצאה מתזונה לקויה. קשיים אלה מסִיבים למטופלים עוגמת נפש, תסכול, צער ודאגה ולעיתים אף מונעים מהם לשוחח שיחות אישיות וקרובות עם אנשים או אפילו לחייך חיוכים רחבים. לעיתים נחוץ לצפות בקומפוזיט רק שן אחת או קבוצת שיניים ולעיתים יש רצון וצורך לצפות את כל השיניים בפה.

בשלב הראשון של הטיפול הרופא ינקה את השיניים ניקוי יסודי ואולי אף יבקש מהמטופל לבקר אצל השיננית לפני הטיפול. לאחר ניקוי השיניים ביסודיות יתאים הרופא את צבע הקומפוזיט לצבען של שאר השיניים בפה ואם מדובר על ציפוי מלא בכל הפה – לרוב מסיבות אסתטיות –  יעדיף הרופא את הצבע הלבן והבוהק לטובתו ולהנאתו של המטופל.

לאחר התאמת הצבע יאלחש הרופא את חלל הפה, השיניים והחניכיים במקומות הנחוצים ויחל בעבודת הציפוי.

עם השלמת ציפוי השיניים בקומפוזיט ימרח הרופא חומר איטום על הציפוי כדי לחזק אותו ולהבטיח את עמידותו לאורך שנים רבות.

 

ציפוי קומפוזיט או חרסינה?

ציפוי קומפוזיט לשיניים מחייב את המטופל להגיע לבדיקת מעקב במרפאה לפחות פעם בשנה. צבע הקומפוזיט עלול להשתנות בחלוף הזמן בשל צריכת מאכלים ומשקאות המכילים צִבענים (פיגמנטים), ולפיכך מומלץ להימנע מכך עד כמה שיותר. כמו כן מרקמו החלק של ציפוי הקומפוזיט עלול להשתנות, דבר המחייב טיפולי ליטוש תקופתיים. למרות הטיפולים השנתיים והתחזוקה שמחייב ציפוי קומפוזיט יש לו יתרון מובהק אחד על פני ציפויים מחומרים אחרים כמו חרסינה – אין צורך להחליף את כל הציפוי במקרה של נזק. תיקון הנזק שנגרם לקומפוזיט הוא נקודתי, קל, מהיר ויעיל ועלותו אינה גבוהה יחסית. לעומת זאת נזקים שנגרמים לציפוי חרסינה מחייבים את הסרתו המלאה מהשן הפגועה וציפויה מחדש – דבר שמייקר משמעותית את הטיפול בציפוי ואת התחזוקה השנתית.

 

טיפול קוסמטי אצל רופא השיניים

הטיפול בקומפוזיט כיום הוא אינו רפואי בלבד. ציפוי שיניים בקומפוזיט הוא גם טיפול קוסמטי התורם לשיפור מראה הפה והשיניים של המטופל ומסייע לו להחזיר לעצמו את הביטחון העצמי שאבד בשל אסתטיקת פה לקויה.

ציפוי בקומפוזיט הוא מהיר. רופא השיניים יכול להשלים את עבודת הציפוי בטיפול אחד, והמטופל לא יזדקק לתקופת התאוששות בתום הטיפול. מה שחשוב הוא שאפשר לטפל נקודתית ובקלות יחסית בנזקים שייגרמו לציפוי בעתיד, וזה מה שהופך את הקומפוזיט לחומר הציפוי המועדף גם על הרופאים וגם על המטופלים.

זה כל כך פשוט. ככה זה כשרופאי השיניים מחזירים את החיוך לפנים.

 

ציפוי ננו קרמי, ציפוי קריסטלי או ציפוי קומפוזיט – מה עדיף?

לצערי הרב בשנים האחרונות אנחנו עדים לשימוש במילים מפוצצות שמטרתן העיקרית היא שיווקית, להפוך את ציפוי הקומפוזיט לטיפול שישמע יותר סקסי. אני כאן כדי לומר לכם שאין באמת דבר כזה ציפוי קריסטלי או ציפוי ננו קרמי לשיניים אלה מדובר על אותו ציפוי קומפוזיט עליו קראתם בשורות הקודמות. לכן, אם הומלץ לכם על טיפול שכזה, אז כדאי לדעת שלא מדובר בטיפול חדשני יותר או עם חומרים איכותיים יותר, אלא על דרך שיווקית להציע את ציפוי השיניים בקומפוזיט בדרך אחרת.

 

בכל אופן, אסיים בזה שאומר בלב שלם שטיפול באמצעות ציפוי שיניים קומפוזיט הוא טיפול יעיל, איכותי ובעל תמורה רבה לתשלום. אני באופן אישי ממליץ עליו בלב שלם למי שיש לו צורך אמתי בזה. למידע נוסף ולייעוץ מקצועי צרו אתנו קשר.



דר טל אליהו רופא שיניים
ד״ר טל אליהו רופא שיניים בוגר הדסה משנת 2011. בעל ניסיון רב בטיפולי אסתטיקה ושתלים. ד"ר אליהו עבר השתלמויות רבות בנושא של אסתטיקה והשתלמויות על ידי מיטב המומחים בארץ ובעולם בנושא שתלים וכירורגיה זעירה, מניפולציה של רקמה רכה וכן שימוש בשתלים קצרים.



    רוצים שנחזור לעוד מידע ויעוץ מקצועי?

    למידע וייעוץ מקצועי