נסיגת חניכיים - תסמינים, דרכי טיפול ומניעה

נסיגת חניכיים

נסיגת חניכיים היא בעיה שכיחה בעולם המודרני אך אפשר לטפל בה בהצלחה בדרכים שונות. אם מתחילים טיפול בשלבים מוקדמים יחסית, אפשר לעצור את התהליך, לרפא את מצב החניכיים ולשפר את המראה שלהן. אם תהליך הנסיגה גורם לתסמינים פיזיים כמו רגישות בשיניים, כאבים חזקים או זיהומים, אפשר לטפל גם בכך. דרכי הטיפול כוללות ניקוי עמוק של השיניים והשורשים, נטילת תרופות לריפוי הזיהומים וכן ניתוחים להשתלת רקמות.

בואו נבדוק מהם הגורמים לנסיגת חניכיים ואיך אפשר לזהות נסיגת חניכיים ולטפל בבעיה בהצלחה.

מהי נסיגת חניכיים?

נסיגת חניכיים הוא תהליך שנובע מכמה סיבות. הסיבות יכולות להיות גנטיות או מושפעות מגורמים חיצוניים כמו היגיינה לקויה, צחצוח חזק, טיפולי יישור שיניים או מחלות חניכיים.

בתהליך הנסיגה החניכיים נשחקות ונדחפות לאחור והרקמה הוורודה המכסה את שורשי השיניים נחשפת. גם אם יש בפה רק כמה שיניים שאינן בריאות, החניכיים עלולות לסגת באזורים שסביבן ולסכן אותן.

נסיגת חניכיים נעשית חמורה אם שורשי השיניים נחשפים, והשיניים נתונות לסכנת עששת, זיהום ואף נשירה.

נסיגת חניכיים חמורה עם נזק לשיניים

מהן הסיבות לנסיגת חניכיים?

היגיינת פה לקויה ומחלות חניכיים מחוללות את תהליך הנסיגה של החניכיים. למרות זאת, נסיגת חניכיים יכולה להתרחש גם אצל אנשים שמקפידים על היגיינת פה טובה.

אחת הסיבות העיקריות לנסיגת חניכיים מלבד היגיינת פה לקויה היא שחיקה פיזית של החניכיים ודלקות ברקמות החניכיים. גם נטייה מורשת יכולה להשפיע על מצב החניכיים, על עוביין ועל בריאותן ולחולל תהליכי נסיגה.

צחצוח שיניים אינטנסיבי, אגרסיבי ונמרץ מדי וכן שימוש במברשות שיניים קשות עלולים לגרום לשחיקה פיזית של רקמת החניכיים בפה ולהניע תהליך של נסיגת חניכיים. פעמים רבות נדמה לנו שצחצוח יסודי ומוקפד תורם לבריאות השיניים ושומר על היגיינת הפה, אולם אם איננו שמים לב לעוצמה שבה אנו משתמשים כדי להניע את מברשת בתוך הפה ועל השיניים והחניכיים, אנו עלולים להזיק לחניכיים, לפצוע אותן ולגרום לנסיגתן.

דלקות חניכיים שונות יכולות להתבטא, בין השאר, בנסיגת חניכיים. אנשים אחדים נוטים לדלקתיות בחניכיים יותר מאחרים בשל רקמת חניכיים דקה או עדינה יותר. רקמת חניכיים דקה מגדילה את הסיכוי לריבוד חיידקים על השיניים ובחניכיים ולהיווצרות דלקות.

דלקות חניכיים כמו פריודונטיטיס יוצרות מרווח בין השיניים ובין החניכיים בשלבים מתקדמים של המחלה, מחלישות את החיבור בין החניכיים ובין העצם, מחלישות את שורשי השן, גורמות לספיגת עצם ואף לאובדן השיניים.

מהם התסמינים של נסיגת חניכיים?

השלבים המוקדמים של נסיגת חניכיים אינם מורגשים בדרך כלל. ככל שהזמן חולף אפשר לראות את הביטוי הפיזי של תהליך הנסיגה בפה:

• בשל חשיפת שורשי השיניים הרגישות לקור ולחום גוברת.
  • השיניים נראות ארוכות יותר ועלול להיפער מרווח גדול ביניהן.
  • צבען של החניכיים משתנה והן הופכות להיות אדומות מאוד ונראות נפוחות מהרגיל.
  • המטופלים יכולים גם לסבול מריח רע מהפה ומדימומים מהחניכיים בעת ניקוי השיניים וצחצוחן.

כדי להימנע מתהליכי נסיגה מתקדמים שמזיקים לשיניים ופוגעים בבריאותן, חשוב לזהות את התהליך עוד בראשיתו. השלבים הראשונים של נסיגת החניכיים מאפשרים טיפול יעיל לעצירת התהליך עד לריפוי ולהבראה מלאה של החניכיים.

מדוע חשוב לטפל בנסיגת חניכיים

החניכיים הן רקמה רכה וורודה שמחזיקה את בסיס השיניים גם בלסת העליונה וגם בלסת התחתונה. רקמת החניכיים היא צפופה יחסית. מתחת לקרום הרירי של החניכיים יש כלי דם רבים, ולכן הן מקבלות אספקת דם טובה. החניכיים מחוברות בחוזקה לעצמות הלסת. הן מכסות היטב את שורשי השיניים ומגינות עליהן.

נסיגת חניכיים מתרחשת בשל אובדן רקמות בחניכיים. תהליך הנסיגה חושף את השורשים השבירים של השיניים לחיידקים, וריבוד החיידקים עלול להוביל לתהליכי ריקבון ואף לנשירת השן.

תסמינים של נסיגת חניכיים

איך אפשר לטפל בנסיגת חניכיים?

מרבית המקרים של נסיגת חניכיים הם קלים ואינם מחייבים טיפול למעט מעקב והשגחה במרפאת השיניים. במקרים קלים רופאי השיניים ימליצו על הקצעת שורשים – ניקוי שיניים עמוק שמגיע עד לשורשים – וכן על צחצוח עדין אך יעיל של השיניים.

במקרים מתקדמים של נסיגת חניכיים אפשר לבחון כמה אפשרויות טיפול ובהן ניתוח להשתלת חניכיים.

בתהליך הניתוחי משתמשים ברקמות חניכיים בריאות שמוּצָאות מאזורים בריאים ומושתלות במקומות שבהם ניכרת נסיגת חניכיים חמורה. פעמים רבות אין דרך לטפל בנסיגת חניכיים ללא ניתוח, ויש צורך להיערך לכך. כיום מוצעים ניתוחים חדשניים לטיפול בנסיגת החניכיים. ניתוחים אלה עושים שימוש בחומר ביולוגי שנקרא אמדוגיין. חומר זה מעודד צמיחה מחדשת של רִקמות החניכיים סביב השיניים ומחזקות את החיבור שלהן לעצמות הלסת. ניתוחי החניכיים נעשים תמיד בהרדמה מקומית ובשיטות חיתוך עדינות שמאפשרות ריפוי מלא והחלמה מהירה.

איך אפשר למנוע נסיגת חניכיים?

צחצוח עדין של השיניים ושימוש במברשות שיניים בעלות זיפים רכים ימנעו נסיגת חניכיים. הקפדה על ניקוי השיניים ועל היגיינת פה טובה גם כן תסייע לשמור על השיניים, על החניכיים ועל בריאות הפה. ביקורים תדירים אצל רופא השיניים יאפשרו לו לזהות תהליכי נסיגה ראשוניים ולטפל בהם היטב.

חוששים שגם אתם סובלים מנסיגת חניכיים? נשארתם עם עוד שאלות? רוצים להתייעץ עם רופא שיניים – פנו אלינו למידע ופרטים נוספים.

שמרו היטב על השיניים, על החניכיים ועל בריאות הפה. הישמעו להנחיות הרופא ותיהנו מחיוך רחב ויפה תמיד.