רע לי מהפה

ריח רע מהפה - סיבות, גורמים, טיפול ומניעה

ריח רע מהפה

באשת הפה, ריח רע מהפה, האליטוזיס, פה מסריח ועוד שלל תיאורים לא מחמיאים לתופעה שכיחה יחסית.

הבל פה הנגרם מסיבות רבות, אליהן נחשף בהמשך, מהווה מטרד לאדם הסובל מכך וגם לסביבה הקרובה שנאלצת לשאת את הריח וחשה באי נוחות להצביע על כך.

אז מהו הבל פה, מתי הוא צריך להדאיג אתכם, איך אפשר לדעת על איזו בעיה הוא מרמז, אם בכלל ושאלת השאלות – איך נמנעים מכך?

מהם הגורמים לריח רע מהפה?

התעוררתם כעת, אחרי שנת לילה ארוכה ונעימה אך עם הבל פה, לא נעים אך בהחלט טבעי ולא נורא.

ריח פה הנוצר לאחר שעות רבות בהן לא שתיתם ולא אכלתם הוא תוצר לוואי של יובש המתרחש בשעות השינה. אין לרוץ לטיפול אלא רק לחדר האמבטיה ולצחצח שיניים, זה כל מה שצריך.

אם הריח אינו עובר לאחר הצחצוח אז אנחנו מבינים כי קיימת בעיה שמצריכה בדיקה אוראלית מקיפה, מאחר והיא סימפטום של נזק או ליקוי שבהחלט מצריכים טיפול ויפה שעה אחת קודם.

1. סיבות לריח פה שאינן קשורות לשיניים

את הסיבות הראשונות נסקור רק על מנת להסיר אבן מלבכם. אם אתם בעיצומה של דלקת גרון או בעיות בשקדים אז רצוי לטפל בהן קודם ואז סביר כי ריח הפה יעלם. אם זה לא קורה אז כמובן שיש לבדוק את הנושא ולגשת לרופא השיניים שלכם.

סיבות נוספות שיכולות לגרום לריח רע מהפה הן נזלת כרונית ובעיות קיבה (ריפלוקס). אם אתם יודעים כי אתם סובלים מאחת מהבעיות הללו אז רצוי לנסות ולטפל בה במקביל לביקור אצל רופא השיניים, להפריך את הסיכוי. שמדובר בבעיה שמקורה בחלל הפה.

2. ריח רע מהפה בגלל דלקות חניכיים

אחת מהסיבות הנפוצות ביותר לריח רע מהפה היא דלקת המתהווה בחניכיים. מדובר על מצב שכיח מאוד שתוקף חלק ניכר באוכלוסייה. כמובן שישנם גורמי סיכון כמו עישון וסכרת שמעלים את שכיחות הדלקות ואם אתם נמנים על אחת מהאוכלוסיות הללו אז בהחלט רצוי לבדוק את הנושא.

כאשר ישנה הצטברות של אבנית בחניכיים (ההסבר לכך הוא הצטברות של חיידקים שמסתיידים בתוך כיסי החניכיים) מערכת החיסון נכנסת לפעולה ונוצרת דלקת שמטרתה להגן על הגוף ולהילחם בתופעה. כחלק טבעי מפעילותם של החיידקים משתחררים גזים גופרתיים בעלי ריח חזק וזהו בעצם הבל הפה אותו כולנו לא רוצים. סיבה נוספת שיכולה לגרום לריח רע הינה מוגלה שנוצרת עקב הדלקת. בכל מקרה של חשד לדלקת יש לטפל בכך במהירות. דלקות חניכיים יש לפתור בתחילתן ולא להגיע למצב בו הדלקת יוצאת מכלל שליטה ונגרם נזק בלתי הפיך לשיניים.

הבל פה

ריח רע מהפה

3. ריח רע בעקבות עששת

עששת נפוצה מאוד אצל ילדים (מעל ל-40% מהם יסבלו ממנה בשלב זה או אחר) וגם מופיעה אצל מבוגרים. העששת הינה מחלה זיהומית בה נהרסות רקמות בשיניים, נפגעת זגוגית השן ומופיעה ריח רע לצד שיניים הכתמת שינים ושאר מרעין בישין. כמו כן, עששת הינה מצב בה קיים חור או חורים בשיניים שמהווים כר פורה להתרבות חיידקים, אותם המזיקים שגורמים להפרשת הגזים שיוצרים את הסירחון מהפה.

4. הבל פה עקב כתרים ישנים, תותבות לא תקינות וכדומה

השקעתם אלפי שקלים בשיניים תותבות, סבלתם לא מעט בכדי להרכיב כתרים בשיניים אך לא טרחתם לתחזק אותם כראוי. טיפולים מורכבים בשיניים, גם כאלה המסייעים לשיקום הפה, מחייבים תחזוקה ראויה, בדיקה שגרתית של רופא שיניים ולעיתים גם החלפה.

סתימות שיניים החורגות מגבולות השן, כתרים באיכות ירודה ותותבות ישנות, כל אלו מאפשרים לחיידקים להצטבר במקומות בהם אתם לא רוצים אותם.

כאשר ישנו כתר ישן מאוד מאיכות נמוכה אז סביר כי מתחתיו מתפתח ריקבון אותו הדבר נכון גם לגבי סתימות.

אחת מההמלצות החמות שלי למטופלים היא להשקיע מעט יותר בחומרים איכותיים ולא להסתפק בפתרון הזול ביותר, מאחר ובטווח הארוך הפתרון הזול הוא זה שמשלמים עליו ביוקר.

כאשר תשקיעו בחומרים איכותיים אז סביר להניח כי הם יחזיקו זמן רב יותר בפה ומעבר לכך לא יתפרקו, יחלידו ויהוו קרקע פורייה לשגשוג חיידקים אצלכם בפה.

נקודה חשובה שיש להוסיף אודות תותבות שעליהן יכולה להתפתח גם מושבת פטריות (הידועות בשם קנדידה) והן כשלעצמן מדיפות ריח רע, ותוצאה ישירה של כך זה ריח רע מהפה שלא עובר.

5. ריח רע עקב יובש פה

ראשית, לא כל תחושה של פה יבש עונה למה שמתואר בשורות הללו. כאשר אנו מדברים על יובש פה אז מתכוונים לירידה בכמות הפרשת הרוק. הסיבות ליובש פה הן רבות ויכולות להיגרם עקב נטילת תרופות, מחלות נוירולוגיות, הקרנות שנעשו בעבר לאזור ראש צוואר הפוגעות בלוטות הרוק וכמובן חוסר שתייה, חוסר בוויטמינים ומינרלים וברזל.

כאשר הסיבה ליובש הפה איננה חד פעמית או שמקורה במזג אוויר יבש במיוחד אז הירידה בכמות הפרשתו של הרוק בהחלט יכולה להוות סיבה לדאגה. יובש פה תורם להיווצרות זיהומים בפה, למצב של עששת, דלקות חניכיים ופטרת.

מניעת ריח רע מהפה

את הטיפול בריח רע מהפה נחלק לשניים: מניעה וטיפול לאחר גילוי הסיבה.

נתחיל דווקא במניעה מאחר והיגיינת פה טובה בהחלט יכולה למנוע היווצרותו של נזק ויכולה לסייע במניעת ריח רע מהפה עוד בתחילת הדרך.

אז שמירה נכונה על השיניים ותחזוקה ראויה של חלל הפה מתחילה מגיל קטן ומאימוץ הרגלים נכונים.

איך למנוע ריח רע מהפה?

צחצוח שיניים מהופעת שן החלב הראשונה וכמובן השקעת שתי דקות לכל הפחות בכל צחצוח. את הצחצוח כדאי לחדד אל מול השיננית ולהבין כיצד עושים זאת נכון. לפעמים על הלשון נמצאים חיידקים הגורמים ליצירת ריח רע מהפה שלא עובר. ניקוי הלשון על ידי מנקה לשון או לחילופין בצורה הפשוטה על ידי מברשת השיניים יעזור מאוד לנושא.

חשוב להקפיד על מברשת שיניים עדינה ולא אגרסיבית ושכך יהיה גם הצחצוח. חשוב מאוד לדעת כי צחצוח שיניים אגרסיבי מדי עלול לגרום לדלקת חניכיים ולהתחלת כל הקסקדה הזו שבסופה נוצר גם ריח רע מהפה (לצד תסמינים רעים נוספים ונזקים ממשיים).

לצד צחצוח שיניים יעיל ונכון לפחות פעמיים ביום יש לנקות את השיניים גם באמצעות חוט דנטלי. את הניקיון יש לעשות בתנועות ניסור והוצאה מצד אחד ולא זעזוע השיניים ומשיכת החוט באגרסיביות.

את צחצוח השיניים משלימים באמצעות ביקור אחת לשישה חודשים אצל השיננית (ולמי שנמצא בקבוצת סיכון אחת לשישה עד ארבעה חודשים). מומלץ לבקר אצל שיננית הנמצאת תחת מרפאת שיניים בה אתם מטופלים, מאחר ותקשורת עקבית ושוטפת בין השיננית לרופא השיניים עתידים לחסוך זמן ומשאבים יקרים.

אם זה לא השתמע מהמילים אז לצד ביקור אצל השיננית יש לפקוד גם אצל רופא השיניים ולעשות ביקורת אודות מצב הפה. תזכרו שמניעה לרוב היא פחות כואבת וזולה הרבה יותר מטיפול שבדיעבד.

טיפול בריח רע מהפה

אז כמובן שעל הטיפול להיות מותאם לסיבה בגינה הופיע הריח הרע בפה. נסייע במציאת הטיפול לפי מקורות הבעיה אותם הגדרנו בסיבות לריח רע.

1. על כל מקרה של הבל פה שנובע מסיבות שאינן קשורות בשיניים או בחלל הפה אז יש לגשת לרופא המתאים ולטפל בבעיה.

1. אם הסיבה לריח הינה דלקת חניכיים אז נחזור על זה ונאמר שכדאי לעצור זאת מוקדם ככל הניתן. דלקת חניכיים ראשונית היא קלה הרבה יותר מזו שהופכת להיות כרונית ועלולה לגרום לנסיגת חניכיים. במקרים של דלקת חניכיים חריפה אז ייתכן ויהיה צורך בהקצעת שורשים שזה אומר ניקוי עמוק של החניכיים וסילוק רובד החיידקים והאבנית המצויים בשורשים.

1. אם הסיבה לריח הינה חורים בשיניים אז כמובן כי יש לגשת לרופא השיניים ולטפל בחורים בהקדם. אם מדובר בשן שנרקבה אז סתימה או אולי כתר יוכלו להועיל ולמנוע החמרת המצב.

1. הבל פה עקב תותבות לא תקינות, כתרים ישנים ועוד יצריך ביקור אצל רופא השיניים לצורך בדיקה מעמיקה ומציאת חלופות לטיפול בבעיה. יכול להיות כי הרופא ימצא דרך לתקן את התותבת, אולי לרפד אותה ולהצליח להתאימה מחדש. מנגד, יכול גם להיות מצב בו לא יהיה מנוס מביצוע תותבת חדשה, קחו זאת בחשבון.

1. אם הסיבה היא יובש פה אז יש צורך לגשת לרופא שיניים מומחה ברפואת הפה שיסייע לאתר את הגורם ליובש. יכול להיות כי הרופא ימליץ על תכשירים המסייעים להפרשת רוק או מוצרים נלווים כגון סוכריות ללא סוכר וכדומה בכל אופן כדאי ורצוי להתייעץ עם איש מקצוע שעבר המתמחות בחלל הפה.

ריח רע מהפה שלא עובר

איך אדע האם יש לי ריח רע מהפה?

סיכוי סביר שאתם קוראים את השורות האחרונות ואין לכם אפילו שמץ של מושג אם יש לכם או אין לכם ריח רע מהפה, זה בהחלט נפוץ.

כדאי לבקש מאנשים איתם אתם מרגישים בנוח להריח לכם את הפה ולומר מה הם הרשמים שלהם. נכון הדבר אם אתם מכירים מישהו כזה ועד עכשיו חשתם שלא בנעימות להעיר לו על כך, זה לטובתו ולבריאותו (אפשר לעשות זאת בצורה רגישה ולא פוגענית).

מעבר לכך, ביקור תדיר אצל השיננית וביקורים סדירים אצל רופא השיניים בהחלט יכולים לתת אינדיקציה למצב בריאות הפה שלכם.

קראתם את השורות האחרונות וחושבים כי אתם סובלים מריח רע מהפה מאחת הסיבות שמצדיקות ביקור אצל רופא השיניים? אנו במרפאת שיניים ד"ר טל אליהו בעפולה מזמינים אתכם להגיע לבדיקה מקיפה לבירור הסיבה למקור הריח. הבדיקה נעשית ברגישות רבה ומטרתה לאבחן בצורה מעמיקה את הסיבות השונות ולהציע לכם אלטרנטיבות שיתאימו לכם לטיפול בבעיה.

צרו קשר עוד היום ותהנו מנשימה רעננה ובריאה!