חור בשן - טיפול, מניעה ואבחנה

חור בשן

עוד מאז שהיינו ילדים קטנים, מזהירים אותנו ההורים לצחצח שיניים פעמיים ביום ולא להגזים עם הממתקים, כדי למנוע חורים בשיניים. כל מי שסבל פעם מחורים בשיניים יודע שמדובר בבעיה כואבת שדורשת טיפול אצל רופא שיניים. אבל מהו בעצם חור בשן, למה צריך לטפל בו, מה הגורמים להופעת החורים ואיך נמנעים מהצרה הזו?

בשורות הבאות מסביר ד"ר טל אליהו, רופא שיניים בוגר הדסה, על בעיה נפוצה מאוד שניתן למנוע. אם אתם חושדים שיש לכם חור בשיניים או שמתחילה לה עששת אז הגיע הזמן לקרוא את השורות הבאות ולעשות מעשה!

איך נוצרים לנו חורים בשיניים?

לא נעים אולי לשמוע, אבל הפה שלנו הוא סביבה חיה ופעילה של חיידקים שחיים לצד המערכת החיסונית שלנו. במצב רגיל, כל החיידקים הללו נמצאים בשיווי משקל זה עם זה ועם מנגנוני ההגנה הטבעיים של הפה שלנו, אבל מקרים מסוימים עלולים להוציא את המערכת הזו משיווי המשקל שלה.

זה קורה לרוב בתגובה לאכילה מרובה של סוכרים ולתנאי היגיינה ירודים כגון צחצוח שיניים לקוי או אפילו מבנה שיניים שמקשה עלינו לנקות כראוי את הנקודות הצמודות לחניכיים ובין השיניים. תנאים אלה אידאליים לחיידק בשם סטרפטוקוקוס מוטנס, שנהנה מאוד לזלול את הסוכר שבפינו ולאחר מכן מפיק הפרשה חומצית שמצטברת על השיניים ומעכלת את שכבת האמייל החיצונית, ולאחר מכן את שכבת הדנטין שנמצאת תחתיה ואף מעבר לכך (פרטים בהמשך).

כיום ידוע שגם רוק חומצי יכול לגרום לעששת ובחלק ממרפאות השיניים אף עושים שימוש במדד לקביעת סיכון לעששת (CAMBRA), המדד בנוי מכמה מרכיבים כמו: תזונה, רוק, ביקורות אצל רופא שיניים ועוד.

כיצד נוצר חור בשן

איך מזהים חור בשן?

כפי שתואר קודם, חורים בשיניים נוצרים בהדרגה, החל מהשכבה החיצונית ביותר של השן, ואז מגיעים עמוק יותר ויותר אם אינם מטופלים. בשלב הראשוני ביותר, שבו החיידקים חדרו רק את שכבת האמייל של השן ייתכן מאוד שלא תרגישו דבר ולא תוכלו לדעת שנגרם נזק כלשהו לשן שלכם אלא אם תגיעו במקרה לביקורת אצל רופא שיניים, שיבחן את הפה ויחפש התחלה של חורים בשיניים – זו הסיבה שחשוב להגיע לבדיקה תקופתית אצל רופא שיניים גם אם אתם לא מרגישים כאבים או סימפטומים אחרים.

בשלבים מתקדמים יותר של חורים בשיניים, כנראה שתחושו כאב חד בשן בתגובה לגירויים כמו אכילת מאכלים חמים או קרים, או טעמים חזקים של מתוק או חמוץ. תסמינים שכיחים נוספים של חורים בשיניים הם הנפיחות והאדמומיות. אם אתם מרגישים כאבים חזקים גם ללא גירוי לשן, כנראה שהחור חדר את שכבת הדנטין והגיע עד מוך השן.

האם אפשר להימנע מחורים בשיניים?

בוודאי. אמנם ישנו רכיב גנטי שמשפיע על הנטייה לפתח חורים בשיניים, ואותו לא תוכלו לשנות. אבל גם לטיפול והתחזוקה השוטפת יש תפקיד מניעתי חשוב שיעזרו לכם לשמור על פה בריא ונקי מחורים. בוודאי שמעתם לא אחת על המושג עששת והיא אחד הגורמים המרכזיים להיווצרותם של חורים בשיניים. אז ביכולתכם למנוע את התפתחותה ובטח את התפשטותה.

• הימנעו ממאכלים רוויי סוכר, וזאת על מנת למנוע מהחיידקים שבפה את החומרים שהם נהנים לזלול ושגורמים להם להפריש חומציות על גבי משטח השן. החיידקים לא ימותו ויעלמו מהפה שלכם, אלא פשוט לא יגרמו נזק בלי שיאכלו סוכר. אם אתם לא יכולים בלי מתוק אז רצוי לרכז את אכילת המתוק לפעם אחת או פעמיים ולא לפרוס את אכילת המתוק על כל היום. בנוסף, רצוי גם להצמיד את אכילת המתוק לארוחה כי אז הפרשת הרוק גדולה יותר (הרוק סותר את החומצה הנוצרת).
    כמו כן, רצוי לצחצח שיניים פעמיים ביום לפחות, עם משחות שיניים המכילות ריכוז פלואוריד גבוה (ילדים 500 PPM , מבוגרים 1500 PPM).
    * עם זאת, רצוי להימנע מחטיפים וממתקים המכילים סוכר הנדבק לשיניים ונשאר צמוד אליהן לאורך זמן, מוצרים כמו טופי, במבה וכו'.

• סילוק החיידקים מהשיניים בעזרת שמירה על היגיינת פה: צחצוח שיניים פעמיים ביום בטכניקה נכונה, בנוסף לשימוש בחוט דנטלי כדי להגיע למקומות בין השיניים שהמברשת לא יכולה לנקות. כך תמנעו מאוכלוסיית החיידקים המזיקים לשגשג ומההפרשות החומציות שלהם להצטבר על פני השן ולגרום לה נזק.

• ביקור אצל רופא שיניים פעם בחצי שנה יעזור לכם לגלות חורים בשיניים כשהם עדיין קטנים. הביקור אמנם לא ימנע את החור, אבל יש הבדל עצום בין סתימה קטנה בשן לבין טיפול שורש מלא. כמו כן, גם ביקורים שוטפים אצל השיננית יסייעו למלחמה בחורים בשיניים. השיננית מנקה את האבנית, הפלאק והלכלוך שמצטבר במקומות שקשה לנו להגיע אליהם בצחצוח.

חור בשן כיצד מטפלים

יש לי חור בשן – טיפול יעזור? מה עושים עכשיו?

טיפול בחור בשן מתחיל עם קביעת תור לרופא השיניים על מנת לעצור את המשך התפתחות החור.

רופא השיניים יאבחן את חומרת החור, האם מדובר בחור התחלתי, האם הוא כבר חדר לשכבת הדנטין, האם הגיע לגבול עם מוך השן, האם התחיל תהליך דלקתי במוך השן והאם חמור מכך – החל להיווצר נמק במוך השן.

כאשר מדובר על שלבים ראשונים בהם ישנו חור התחלתי בכותרת השן אז ניתן לטפל בכך על ידי סתימה פשוטה. ניתן לבצע סתימת אמלגם או סתימה לבנה, תלוי במיקום השן ובהעדפת המטופל ורופא השיניים.

כאשר החור מעמיק אך לא חודר את שכבת הדנטין אז ייתכן ויהיה צורך בסתימה גדולה יותר, אך עדיין ללא צורך בטיפול שורש.

כאשר החור יעמיק בתוך שכבת הדנטין ויגיע לגבול עם מוך השן אז יהיה צורך בסתימה עמוקה עם הגנה על שכבת המוך מתחת לסתימה.

אם יווצר תהליך דלקתי במוך השן אז כבר יש צורך בטיפול שורש.

כל שהדלקת תתפשט יותר כך יגבר הסיכון לביצוע עקירה. אם כותרת השן תשבר כתוצאה מהחור אז כמובן שיהיה צורך בכתר וזאת בכדי להגן על השן.

ללא טיפול נאות ומקצועי בחור בשן סביר להניח שתגיעו למצב ממנו אין דרך חזרה והוא עקירת השן. לרוב מדובר על מצבים המלווים בכאבים, נפיחות ותחושה של אי נעימות בסביבת השן הפגועה.

אז עשו לעצמכם ולחלל הפה שלכם טובה ואל תזניחו חור, קטן ככל שיהיה.

יש לי חור שהוביל לעקירה – מה עכשיו עושים?

מכיוון שלא באנו לבאס אתכם אלא רק להעיר את תשומת לבכם להיגיינת הפה – אז נאמר כמה מילים מעודדות.

רפואת השיניים עשתה קפיצת מדרגה משמעותית מאוד בשנים האחרונות ומציעה מגוון טיפולים אסתטיים מעולים גם במצבים בהם איבדתם שיניים.

היום ניתן לבצע טיפולי שיניים מתוחכמים כגון הנחת סיבי זכוכית הדומים בתכונותיהם לשכבת הדנטין של השן. סיבי הזכוכית מאפשרים לבצע השלמת שיניים בצורה נקייה מאוד ונוחה למתרפא.

ניתן להשלים שיניים גם באמצעות ציפוי חרסינה, שחזור מילואה מחרסינה (ידוע בשם Onlay) ובאמצעות סתימות לבנות וכתרים.

אז כפי שניתן להבין יש דרכים לטפל בנזק שנגרם, אבל ההמלצה שלנו – תנסו לעצור את הנזק שנייה אחת לפני!

מרפאת השיניים בעפולה של ד"ר טל אליהו מטפלת בכל מקרי החורים בשיניים, בין אם תצטרכו סתימה לחור "קטן" ובין אם נדרש לבצע טיפול שורש נרחב. יש לנו את הידע, המכשור המתקדם והניסיון העשיר בטיפול בחורים בשיניים. פנו אלינו לקבלת ייעוץ מקצועי וטיפול מותאם אישית.