נזקי העישון לשיניים

נזקי העישון לשיניים

נזקי העישון לשיניים

בכל חודש, מאות אלפי אנשים ברחבי העולם נזקקים לטיפולים שונים של שיננית, רופא שיניים, אורתודנט, פריודונט וכירורג פה ולסת, על מנת לנסות לתקן (או אפילו למזער) את הנזקים שנגרמו לשיניהם, בשל אחד מההרגלים המזיקים ביותר שידעה ביותר האנושות מעודה – העישון.

 

בין הנזקים הקלים ביותר לתיקון ניתן למצוא הכתמה או הצהבתן של השיניים, בעוד הנזקים החמורים יותר עלולים לכלול נסיגת חניכיים, סוגי סרטן שונים בחלל הפה וכד'. עבור אלה, וגם עבור מיליוני מעשנים אחרים, אשר אינם מודעים לנזקים שעדיין חבויים מתחת לפני השטח, גמילה מעישון מהווה את הפתרון החכם, היעיל והבריא ביותר.

 

אילו נזקים נגרמים לשיניים וחלל הפה בגלל עישון?

כפי שהזכרנו, העישון גורם למגוון עצום של נזקים, בסקלה גדולה של רמות חומרה. בין הנזקים ה"קלים" יותר שהוא גורם, ניתן למנות את הצהבת השיניים (בשל הניקוטין והעטרן שהסיגריות מכילות), ריח רע מהפה ופגיעה קלה או חמורה בחוש הטעם אבל כל אלה, בטלים בשישים, לעומת הנזקים המוגדרים כ"בינוניים" שעישון עלול לגרום.

 

בקרב המעשנים, נוצרת סיטואציה המורכבת ממספר גורמים שונים, אשר עלולה להביא לדלקות חניכיים חוזרות ונשנות, שעלולות אף להגיע למצבים של אובדן שיניים. העישון פוגע בפיברובלסט, תא הסיב אשר שומר על שלמות החיבור בין השן לבין רקמת החיבור המקיפה אותה בחניכיים, ולכן, גורם למחלות חניכיים ולכיסים פריודנטליים (פערים בין השן לבין החניכיים שמסביבה). העישון גם מגדיל את אחוז החיידקים האלימים והפתוגניים בפה, ובמקביל פוגע באספקת הדם לרקמות פריפריות (שבהן גם רקמת החניכיים), מצר את כלי הדם בחניכיים ומקטין את זרימת הדם לאזור. החיידקים הפתוגניים אינם מרוסנים על ידי התאים החיוניים הלוחמים בחיידקים, אשר אינם מצליחים להגיע לשם (בשל הצרת כלי הדם). אותה הצרת כלי דם אף גורמת לכך, שבמקרה של דלקת, יחווה המעשן דימום מקומי מופחת מהרגיל, כך שגם זיהוי מוקדם של הבעיה בשל דימום כסימפטום מעורר דאגה – איננו קיים. כאמור, כל אלה גם יחד, יוצרים מצבים של כיסים פריודנטליים, נסיגת חניכיים, התדלדלות העצם ולבסוף, גם אובדן השיניים. גמילה מעישון, כשהיא מתבצעת מוקדם ככל שניתן, יכולה למנוע את החמרת המצב ולעצור את התקדמות הנזק.

 

העישון גורם לסרטן, ולא רק לסרטן ריאות!

על הנזק החמור מכל – סוגי הסרטן השונים המקושרים מחקרית ישירות לעישון (כמו סרטן גרון, סרטן לוע, סרטן חלל הפה, סרטן וושט, סרטן חלל האף, סרטן קנה הנשימה או סרטן הצוואר), אין אפילו צורך להרחיב, רק נדגיש, כי גילוי מוקדם ככל האפשר שלהם, באמצעות ביקור קבוע אצל רופא השיניים המטפל, עשוי להציל חיים!

 

בשורה התחתונה:

עישון הוא הרגל רע, אשר לא רק פוגע בכם באספקטים האסתטיים, אלא אף יכול להזיק לבריאותכם באופן כללי ולשיניכם במיוחד. במידה ואתם עדיין מעשנים, גמילה מעישון עשויה להיות הצעד הראשון שלכם לעבר חיוך יפה יותר ועתיד בריא.



דר טל אליהו רופא שיניים
ד״ר טל אליהו רופא שיניים בוגר הדסה משנת 2011. בעל ניסיון רב בטיפולי אסתטיקה ושתלים. ד"ר אליהו עבר השתלמויות רבות בנושא של אסתטיקה והשתלמויות על ידי מיטב המומחים בארץ ובעולם בנושא שתלים וכירורגיה זעירה, מניפולציה של רקמה רכה וכן שימוש בשתלים קצרים.


רוצים שנחזור לעוד מידע ויעוץ מקצועי?
למידע וייעוץ מקצועי
הגעתם למרפאת שיניים של ד"ר טל אליהו - יצאנו לחופשת פסח ונחזור לעבוד בתאריך 30.4.2024

למקרים דחופים יש לפנות:

לד"ר אלדר שמואלי בטלפון 04-6597215, שעובד ביום רביעי בתאריך 24.4.2024 בין השעות 10:30-13:00.

או לד"ר קורנט משה בטלפון 04-6527969 שעובד ביום חמישי בתאריך 25.4.2024, בין השעות 10:30-15:00.

חג שמח!