כאבי שיניים - ממה נוצרים ואיך מטפלים

כאבי שיניים

איזהו גיבור הלא חושש מכאבי שיניים? ספוילר.. אין הרבה גיבורים כאלו!
כאבי שיניים הם חששם הגדול של מרבית האוכלוסייה. הם יכולים להופיע ללא התראה מוקדמת, לבלות איתנו זמן רב, למנוע מאיתנו לישון ולשבש לחלוטין את יומנו.

בשורות הבאות, מסביר ד"ר טל אליהו על הסיבות האפשריות להופעתם של כאבי שיניים חזקים.

ההסבר כולל את המקור האפשרי לכאב, הסיבות הספציפיות, הטיפולים הממוקדים ומספק דגשים והמלצות שכדאי ליישם למען עתיד בריא ונטול כאבים.

מאחלים לכם קריאה נעימה ובריאות איתנה.

כאבי שיניים חזקים – מקור וסיבות אפשריות

ראשית נבין מעט את מבנה השן על מנת שתוכלו למקם את מקור הכאבים:
השן מורכבת ממספר שכבות עיקריות, מוך השן, דנטין, צמנטום (מלט השן) ושכבת אמייל (מוכר גם בשם זגוגית השן).

• השכבה הפנימית ביותר היא מוך השן והיא האחראית העיקרית על התחושות בשן.
  • שכבת הדנטין עוטפת את מוך השן ומעניקה לשן את המבנה המוכר.
  • שכבת הצמנטום מקיפה את שורשי השן והמשכית עם האמייל הכותרתי.
  • שכבת האמייל הינה השכבה החיצונית אשר מספקת ציפוי לשן ומשמשת כשכבת הגנה לחדירה של חיידקים. שכבה זו מותקפת ומאבדת מחוזקה על ידי חומצות שמייצרים החיידקים וכך נפערים להם חורים בשן. לצערנו הרב, שכבה זו אינה יכולה להתחדש לאחר פגיעה או הזדקנות.
    הכאבים יכולים להיגרם כתוצאה מפגיעה בכל אחת מן השכבות הללו.

בכדי לשפוך קצת אור על התחושות אותן אתם חווים נסקור את כאבי השיניים השכיחים וכמובן את הסיבות לאותם כאבים.

נהוג לחלק כאבי שיניים לשני סוגים: כאבים הנגרמים כתוצאה מליקוי (גם היגיינה ירודה נכללת בקבוצה זו) או פגם גנטי וכאבי שיניים הנגרמים כתוצאה מטיפול שיניים.

במרבית המקרים, טיפול יצריך ביקור במרפאת השיניים אך חשוב לחדד את הסיבות בגינן נגרמים כאבי שיניים ומתי הם מצריכים טיפול.

כמובן, יש עוד סיבות רבות שהדף קצר מלמנות ואין תחליף לביקור אצל רופא השיניים.

טיפול בכאבי שיניים עקב עששת

אחת מבעיות הבריאותיות השכיחות ביותר בגוף האדם. כתוצאה מתהליכים של עששת סובלים רבים מכאבי שיניים חזקים ואף נאלצים לעקור את השיניים ולעבור מספר רב של טיפולים.

ישנם שלבים שונים של התפתחות העששת וכמובן כדאי לעצור את ההתפתחות מוקדם ככל האפשר.

באופן כללי ניתן לומר כי עששת היא מחלה זיהומית בה יש הרס הדרגתי של האמייל.

העששת מלווה בפגיעה בשכבות נוספות ותפקידו של רופא השיניים לאבחן את הנזק ולהבין לאיזו שכבה הגיעה הפגיעה. כאשר הפגיעה נעצרה בשכבות האמייל של השן אז קיים ספקטרום רחב של טיפולים.

לדוגמה, סתימה בשן או העשרת האזור בפלואור ומינרלים.

כאשר מתרחבת העששת לשכבת הדנטין (כמובן תלוי בעומקה ובחומרתה בשכבה זו) אז יכול מאוד להיות כי לא די בסתימה ולא יהיה מנוס מטיפול שורש.

כאשר הצרה מעמיקה והחור מתרחב גם למוך השן אז טיפול שורש יהיה טיפול קו ראשון ופעמים רבות יהיה צורך בעקירת השן.

טיפול בכאבי שיניים עקב דלקת

סיבה מרכזית שמובילה להופעת כאבי שיניים הינה דלקת בשן, דלקת אינה הגורם המרכזי אלא סימפטום שנולד כתוצאה מליקוי כזה או אחר.

דלקת בשן יכולה לנבוע מעששת שהגיעה לאזור מוך השן (שם קיים עצב השן) ויוצרת זיהום במקום או דלקת שהגיעה לרקמה סביב שורש השן.

לא כל דלקת תהיה מלווה בכאבים חריפים אך יתכנו מספר סימנים שיהוו אינדיקציה לכך שקיימת דלקת: אודם, נפיחות בפה או בפנים, ואף עליית חום.

במצבי דלקת יש לפנות לרופא השיניים לקבלת טיפול עזרה ראשונה. חשוב מאוד לדעת שהטיפול היעיל ביותר הוא מניעה, בדיקות שגרתיות אצל רופא שיניים וטיפולי שיננית סדירים.

טיפול בכאבי שיניים כתוצאה מדלקת חניכיים

אתם לא סובלים מכאבי שיניים חזקים וגם לא מודעים לבעיות שיניים מלבד אולי דימומים במהלך הצחצוח.

האם זה אומר שזה רק צחצוח שיניים אגרסיבי? בכלל לא בטוח. דלקת חניכיים הינה תוצר של רובד חיידקים הנשאר בכיסי החניכיים.

החיידקים מתרבים במהירות רבה ויוצרים אבן שן (תהליכי הסתיידות של החיידקים). לימים תסבלו מהבל פה, חניכיים אדומות, נפיחות דימומים ותתכן אף נסיגת חניכיים, בה יחשפו השיניים יותר ויותר והחניכיים יחלו להיעלם, נסיגה מסכנת את הישרדותן של השיניים בפה.

ככל שמתבגרים כך עולה רמת הסיכון למחלות חניכיים ולנסיגת חניכיים.

גם למצבי דלקות חניכיים הטיפול היעיל ביותר הינו מניעת הצטברות החיידקים.

צחצוח נכון ויעיל בעזרת משחה עם ריכוז פלואוריד העולה על 0.15% מסך הרכיבים (1500 PPM ) , ניקוי אבן על בסיס סדיר והיגיינת פה הנשענת על המלצות רופא השיניים שלכם בהחלט יעשו עמכם חסד.

אם לא נקטתם באמצעי מניעה יתכן ותצטרכו 3-4 טיפולי ניקוי אבן בשנה בקו ראשון, אם גם זה לא יסייע יתכנו טיפול הקצעות שורשים (ניקוי עמוק של השורשים והכיסים הדלקתיים). מצבים מסוימים אף דורשים התערבות כירורגית (ניתוחי חניכיים).

כאבים בשיניים - רופא שיניים

כאבי שיניים חזקים עקב שיניים שבורות או סדוקות

שכבת האמייל החזקה מאוד אינה עמידה לכל איתני הטבע והמזון. חבלה או תהליך ריקבון מתקדם עשויים לשבור או לסדוק את השיניים ויכולים אף להוביל לכאבי שיניים.

כמובן שצריך להימנע מהגעה למצבי ריקבון וזה תלוי רק בכם. אם בכל זאת נשברה או נסדקה השן מאיזושהי סיבה אז מהרו להגיע לרופא השיניים על מנת למנוע נזק נוסף.

לגבי הצד האסתטי הסירו דאגה, שכן קיימים היום טיפולים רבים להשלמת שיניים שבורות (כגון: מילוי, ציפוי חרסינה או כתר חרסינה).

כאבי שיניים חזקים בשן עקב סתימה שנפלה

אז לא אתם לא הראשונים שזה קרה להם ובטח לא האחרונים. לסתימות אורך חיים מוגבל וגם למקצועיות הרופא, סוג הסתימה, מצב השן ורמת היגיינת הפה השפעה על הישרדות הסתימה.

אם הסתימה עזבה אתכם בטרם עת אל תכנסו לפאניקה, גם אם בלעתם אותה אתם צפויים לשרוד שכן הסתימות צפויות לצאת כדרך הטבע וללא השלכות.

כאבים בשן אכן צפויים להיות מכיוון שהשן נשארה מיותמת ללא ההגנה שעטפה אותה.

אם זה קרה פנו למרפאת השיניים על מנת שהרופא יבדוק את הסיבה לנפילתה של הסתימה ותתקבל החלטה בנוגע לפתרון שיותאם למטופל.

הפתרון יכול להיות הנחה של סתימה זמנית ועד שחזור מלא כדוגמת כתר.

כאבי שיניים - רופא שיניים בעפולה

מה עושים אחרי טיפול בכאבי שיניים?

בין אם מדובר בכאבי שיניים חזקים ובין אם מדובר בכאבים שניתן לחיות איתם כדאי למהר ולהקדים תרופה לנזק הנוסף שעתיד לבוא. מנינו מספר סיבות אך ישנן סיבות נוספות.

לעיתים, גם לאחר טיפולי שיניים יתכן ויהיו כאבי שיניים חזקים כתוצאה מהטיפול.

הכאבים יכולים להופיע מיד בסיום הטיפול או לאחר מספר שעות, כאשר פגה השפעת ההרדמה. כאבים אלו נובעים מהטראומה הנגרמת לשן, לחניכיים ו/או ללסת במהלך טיפולים מסוימים (כדוגמת טיפול שורש, השתלות שיניים, עקירות ועוד).

בנוסף, טיפולים כירורגיים עתידים להשאיר פצע שיגרום לכאבים שיחלפו רק לאחר שהפצע יתאחה. לרב, ילוו הכאבים את המטופל במשך זמן קצר ועד כאב שנמשך מספר ימים.

טיפול בכאבי שיניים בעפולה במרפאת 'טל אליהו'

כאבי שיניים עשויים להיות "סבילים" ולהתבטא ברגישות לחום או לקור ויכולים להיות חזקים ו"בלתי נסבלים" שידירו שינה מעיניכם ויסיטו אתכם מסדר היום שלכם.
הכאבים יכולים להיגרם מסיבות רבות, חבלות, עששת, דלקות.

ברובם המכריע של המקרים תחזוקה שוטפת וטיפולים מונעים הם המענה הטוב ביותר לכאבי שיניים.

אז אם פספסתם את הרכבת ואתם חשים אי נעימות או כאבים אל תתעלמו ופנו בהקדם האפשרי למרפאת השיניים על מנת לאבחן את הבעיה ולמנוע את החמרתה.

ככלל, אנו במרפאת שיניים בעפולה 'טל אליהו', מעדיפים אתכם עם חיוך על הפנים, לפני הטיפול וגם לאחריו.

גם בימים קשים אנחנו כאן בשבילכם! מרפאת שיניים טל אליהו נותנת מענה וטיפולי עזרה ראשונה גם בימים אלו.

צרו איתנו קשר לייעוץ ומידע מקצועי